همه چیز در مورد سنبله نقره ای

همه چیز در مورد سنبله نقره ای

 

گیاهشناسی:

سنبله نقره ای گیاهی همیشه سبز با ساقه ای بلند، راست و گوشی می باشد که ارتفاع آن متغیر بین 70 تا 150 سانتی متر است. برگ ها و ساقه گیاه گوشتی است و دارای ساقه های بلند با تعدادی برگ می باشد. این گیاه دارای برگهای نرم و پهن می باشد. برگ های این گیاه صاف و از نظر ظاهری نرم و پهن و دارای شیار های ظریف و ریزی است.

نیازهای اکولوژیکی:

سنبله نقره ای در خاک خشت تا رطوبت متوسط و در مکانی افتابی رشد می کند اگر خاک زیاد غنی باشد می تواند بسیار تهاجمی رشد کند. گرما و کمبود آب باعث سوزاندن برگها می شود. این گیاه چند ساله در خاک ضعیف که زهکشی خوبی داشته و      PH کمی اسیدی دارد رشد می کند. این گیاه طیف وسیعی از دما را تحمل می کند امّا از شرایط مرطوب بیزار است. سنبله نقره ای برای رشد خاک حاصلخیز رسی و شنی و قلیایی را دوست دارد و باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. از آبیاری بالایی سرگیاهان خودداری کنید زیرا در صورت خیس شدن بیش از حد برگها پوسیدگی یا لکه برگ، قارچ یا کپک پودری ایجاد می شود. در صورت خشکی زیاد برگها قهوه ای می شوند امّا خود گیاه زنده می ماند. افزودن یک لایه کمپوست در هر بهار به رشد مناسب گیاه کمک می کند.

کاشت، داشت، برداشت:

سنبله نقره ای به طور معمول در بهار کاشته می شود و رشد سریع دارد. برای تکثیر سنبله نقره ای ابتدا زمین مورد کاشت را آماده کنید و کود و مواد مغذی مورد نیاز خاک را اضافه کنید. بذرها را در عمق 1 تا 2 سانتی متر با فاصله 20 تا 60 سانتی متر از یکدیگر بکارید و آبیاری کنید. توجه کنید تا زمان جوانه زنی بذرها باید سطح خاک مرطوب نگه داشته شود. بذر سنبله نقره ای بعد از گذشت 1 تا 3 هفته پس از کاشت جوانه می زند و رشد خوبی را آغاز می کند. محل کاشت این گیاه باید در معرض تابش نور خورشید باشد تا گیاه بتواند از نور کامل خورشید برای رشد خود استفاده کند و اختلالی در رشد ایجاد نشود. گیاه پس از 80 روز قابل برداشت است.

خواص داروئی و درمانی:

در طب سنتی از ریشه سنبله نقره ای برای کاهش فشار خون استفاده می شود و با کاهش فشار خون خطر حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد و با تقویت عروق خونی خطر لخته شدن خون را کاهش داده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. سنبله نقره ای باعث کاهش گاز معده و روده می شود. این گیاه از اسهال جلوگیری کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند از برگهای این گیاه برای پوشش زخم و همچنین نیش زنبور استفاده می شود. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و میکروبی نیز می باشد. خاصیت ضد التهابی این گیاه باعث شده تا خواص آن چندین برابر شود. این گیاه دارای خاصیت قابض است و می تواند به جلوگیری از خونریزی کمک بسیار زیاد کند و کرک های روی گیاه می تواند باعث کاهش علائم زخم شوند. این گیاه قرن هاست که برای زایمان، بواسیر، جریان قاعدگی، تنش های عصبی مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر خواص این گیاه دردرمان گوش درد، کمک به پیشگیری سرطان، ضد دیابت و کنترل کننده قند خون، ضد اسپاسم در بدن و عضلات ادرار آور بسیار عالی ، ضد تومور و پیشگیری از رشد تومور و ضد آلزایمربه ویژه سنین بالا نام برد.

ممنوعیت ها:

مصرف سنبله نقره ای ممکن است فشار خون را در افرادی که مستعد ابتلا به فشار خون پائین هستند بسیار پایین آورد. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف آن را متوقف کنید. مصرف سنبله نقره ای در بعضی از افراد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی معده شود. زنان باردار و شیرده بهتر است در این دوران از این گیاه استفاده نکنند.

منابع:

سفرکار، رویا. بنایی، رضا. سیحا، علیرضا. ارزیابی اثرات مهاری و افزایش عصاره گیاه سنبله نقره ای.

مظفریان، ولی ا... سال 1391. شناخت گیاهان داروئی  و معطر ایران. انتشارات فرهنگ معاصر.

نظر بدهید
*
Filters
Sort
display